Follow @hybrishoran

Två brev

ETT BREV

Den här texten är mer eller mindre ett brev, utformad för er o se alla fel och snedsteg. Härmed offentliggör jag min ställning i saken, Introduktionsparagrafen, nu till självaste haken. Har du märkt att fler och fler våldsbrott begås med vapen? Är du inte säker varför, ta din tid, sov på saken. Nä, vi börjar med att ta oss en titt på det globala, det totala panoramat svält till terrordrama till krig på stor skala till strama lagar och ramar. Ingen moralkaka men stora bolagen saknar kärleken för mänskligheten och planeten. Herr statsminister, Ni måste ju vara medveten att:

den ondskefulle presidenten av USA skiter i du och jag, han är Ku Klux Klans barnbarnsbarn, han är en giriggam, berövar alla från New York till Tadjikistan. Den fascistverksamheten som han representerar, du vet du har ju träffat honom, hängt och diskuterat. (Eller?) hade ni trevligt? (Va?) Kom ni fram till något vettigt? Får man hänga på nästa gång, det hade varit så mäktigt.

Om du är ledare led oss rätt; för många vägar i världen leder oss fel och snett. Skärpning man, det e dags för dig att ta ditt ansvar. Plocka upp telefonen ring ett fredssamtal! Jag sa idag, vänta inte det är redan sent mot strömmen, ändra reglerna i deras spel. Jag vet det verkar jobbigt men gör oss en tjänst, gör vad som helst för att ställa det rätt igen. Okej, Sverige är ett tolerant land, men inte sant, Göran, du kan väl säga till George ibland? Som representant, du e ju vald av folket man. Förresten sluta tracka de som röker holk ibland, jag menar, fortsätt att sparka högerns röv för fan. Men akta dej för nazisterna dom får ju överhand, som i Köpenhamn, vårt grannland, du och ditt anhang borde inse att Skandinavien har fått kallbrand, samma samband som Italien, BeNeLux där de goda krafterna antagligen har gett upp, Österrike, Frankrike ja listan är lång. Men göran du och dina ministrar, Ni dissar väl dem, eller? För världen börjar se lite väl sjuk ut, jag hör rykten om att i sverige är vår välfärd slut. Snälla förvandla inte oss till ett mini-Amerika, ger ni all makten till Bryssel så blir vi hysteriska. Du om sanningen ska fram så blir jag paranoid, jag oroar mig för barnen och deras framtida liv. Tar gigantiska kliv, men de går ju åt fel håll, Göran lyssna noga på denna rappande brevbomb.

Göran, jag älskar livet det är därför jag skriver, i märkliga tider då politiken verkar förvriden. För polisen du vet, från Göteborg går alla fria budskapet ni sänder får ju fan inte någon o lita på statsapparaten, makthavarna misstänks att bara respektera vår frihet till viss gräns. Så mitt råd till dig: tänk extra noga, så inte revolutionen börjar i Västeuropa. Lever tätt ihop, och måste komma överens, Ingen kommunikation på död frekvens. Allt har sin konsekvens, hälsningar Jason - och känner du för att snacka är det bara att säga ifrån.

Text: Jason Diakité

ETT SVARSBREV

Den här texten är ett svarsbrev utformat för att du ska kunna följa mina tankar och steg. För att du ska kunna greppa kontexten har jag bett en medarbetare att skriva om texten, det kanske rimmar bättre med din takt och dina toner. När jag skriver själv blir det gärna alltför likt propositioner. Härmed offentliggör jag min ställning i sakerna, nu till hakarna:

Du rappar om att fler våldsbrott begås med vapen, det är sant att många vapen används i brott att ändra på detta borde falla på varje människas lott. Vaket ser jag på saken , vapen ska med insikt, kunskap och rättvisa bekämpas och lagar ska självfallet tillämpas. Mycket görs men vi måste tänka kallt och göra allt. Du rappar om det ”globala panoramat” om svält, stora bolag och terrordramat. Vi vänder blicken mot det globala. Härmed kan vi med samma tunga tala, alla folks frihet är hela världens fred, om fred och frihet kommer arbetarrörelsen aldrig ge vika. Endast tillsammans kan samhällen byggas där vi kan leva som jämlika, EU är en del av världen och tryggar fred därför tror jag på EU och i euron vill jag vara med. Chansen att nå en rättvis värld får vi inte försaka. Alla, även företagen, måste ta sitt ansvar – det är min moralkaka.

Du rappar om den ”ondskefulle presidenten av USA”. Herr Timbuktu, här måste du dig besinna; I grunden är ingen ond, varken man eller kvinna! Jag har träffat Bush och det var intressant men våra åsikter skiljer sig ofta markant. Han gör nog det som är bäst för USA det är ju därför jag euron vill ha, Europa måste vara starkt för att skapa balans då kan vi inte ha valutor i dissonans. Att ”hänga på” och diskutera är bra om alla gör men inte bara för att det är mäktigt utan för att detta är frågor som berör. Du rappar att jag är ledaren som ska leda rätt. Ja, jag är vald till denna position men det är tillsammans vi formar vår nation. Många vägar leder fel och snett, tillsammans kan vi hitta rätt, jag har plockat upp telefonen och ringt mina fredssamtal, jag har sagt det varje dag: låt FN sköta fredens sak i Irak. Jag har gått emot strömmen och det är jobbigt i bland nu är det samarbetets och tålamodets väg som gäller för att saker ska bli rätt igen, min vän.

Du skriver att Sverige är tolerant och att jag ska sluta tracka de som röker holk ibland. Sverige är tolerant
ja, det är sant och det har jag sagt till George ibland som representant av folket, man. Men jag tänker aldrig sluta tracka de som röker holk, alltför många föräldrar jag mött har förlorat ett barn i narkotikans garn, du vet säkert också även du har väl sett människor som i livet hamnat snett. Dissa inte de som tagit klivet ur missbrukarhelvetet. Och inte heller andra som vet. Du skriver att det går rykten om vår välfärds slut men slumpen avgör inte hur det kommer att se ut, det är trots allt du och jag och svenska folket som bestämmer hur vi ska ta våra kliv för att vi ska få goda och trygga liv. Enighet ger styrka! Jag är kanske ledare men vi går tillsammans i ledet. Demokratin är vi själva – vår alldeles egna kyrka. Du skriver om misstro mot makthavare och om kärlek till livet, jag älskar också livet det är därför jag skriver till dig. Vi lever på samma klot och måste komma överens, jag tar till mig ditt råd och tänker extra noga – ingen mer kommunikation på död frekvens!

Jag tänker ta mitt ansvar och du får ta ditt, jag snackar med dem jag känner och ser men jag når inte alla, tillsammans når vi fler. Därför måste du fortsätta spela och sjunga, jag tar de gamla du tar de unga.

Du undrar om jag vill snacka. Ja, jag pratar gärna med dig!
Du är mer än välkommen till Björkvik att hänga en stund med mig
bara säg.

Hälsningar Göran Persson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0